Salariul...

Cu puţin timp în urmă am fost la o fabrică din oraş spre a mă angaja. Toate bune şi frumoase până la salariu. A!... nu vă gâniţi că era vorba de mărimea salariului. Asta este cunoscut din start că reprezintă minimul pe economie (vreo 900 net).
Dar supriza a venit sub altă formă, şi anume, că banca agreată de fabrică a avut un reprezentant trimis spre a ne transforma clienţii săi; astfel într-o sală în care erau prezenţi circa 30 de aspiranţi la muncă neanea reprezentantul ne înmânează fiecăruia hârtiile necesare şi procedează la dictarea celor necesare completării formularelor de aderare, plus semnăturile de rigoare.
M-a deranjat impunerea ca administrarea salariului, dreptul meu urmare a muncii efectuate, să hotărască tot fabrica cine să fie. Ca atare am spus că dispun de extrasul de cont al bancii pe care o agreez eu şi că doresc virarea salariului acolo.

Răspunsurile primite:
  1. de la fabrică: sunt un număr mare de angajaţi şi că vezi doamne nu se poate să accepte realizarea unui transfer automat direct în contul deţinut deja de mine fapt ce m-a pus în alertă cât de puturoşi, încrezuţi şi mai ales proşti sunt pentru că nu cunosc faptul că încalcă legea. Astfel obstrucţionarea accesului la muncă prin necesitatea de a renunţa la un drept fundamental, acela de a-mi administra marunţişul oferit pentru munca depusă acolo unde eu agreez, banii find un bun ce îmi aparţine şi trebuie să fie la discreţia mea cine accept să-i administreze, este neconstituţional.
  2. de la reprezentantul băncii: că vezi doamne nu mă opreşte nimeni să am câte carduri doresc şi că acest card nu mă costă întrucât există o convenţie între bancă şi fabrică; unu la mână eu nu vreau să dispun de câte un card corespunzător fiecărei bănci agreate de un angajator sau altul (până acum nu a fost cazul). iar cât priveşte faptul comisioanelor, ce garanţie am eu din postura de muncitor, că fabrica nu a calculat deja salariul cu acea sumă în minus
 Privitor la primul aspect iată ce spune Codul muncii:
"Totodată, potrivit art. 161 alin. (2) (Codul muncii - nota mea), plata salariului se poate efectua prin virament într-un cont bancar, în cazul în care această modalitate este prevazută în Contractul colectiv de muncă aplicabil. Angajatorul nu poate dispune efectuarea plaţii salariului prin card fără acordul salariatului. Soluţia este justificată de faptul că plata prin card implică diminuarea sumei încasate efectiv de către salariat ca urmare a comisioanelor practicate de bancă.
Aşadar, pentru plata prin card a salariului în afara sistemului bugetar acordul salariatului este obligatoriu, acesta putând stabili şi contul în care salariul urmează a fi virat, nefiind obligatorie utilizarea cardului pe care angajatorul l-a contractat."
link-ul de unde a fost preluat citatul: Legalitatea platii salariilor pe card

sau "Codul muncii pe 2015" format .pdf (pag. 45): Legea nr. 53 din 2003 - Codul Muncii actualizat 2015

Bineînţeles că toată treaba asta se bazează pe faptul că omului fiindu-i foame acceptă multe nedreptăţi, pentru că înainte de toate nici nu e capabil în acest stadiu să gândească prea mult. Apoi de aici, vezi doamne, de vină sunt cei care conduc, când vina este a celor care acceptă fără crâcnire să fie nedreptăţiţi.
Bănuiesc că oricine va citi acest articol s-ar putea să gândească că nu mi-era destul de foame de mi-am permis să fac fiţe. Iar eu vă zic că în acel moment nedreptatea în cauză m-a deranjat atât de mult încât am văzut moartea ca o binefecere decât viaţa în care de bunăvoie accept nedreptatea.


Comentarii

Postări populare